

KÜLÖNGYÚJTÁS A NEMZETKÖZI MÉDIA-MEGJELENÉSEKBŐL

Nemzetpolitika

2017. 01. 01–31.

ÖSSZEFOGLALÓK

Magyarország 2 millió eurót adott a szlovéniai magyar kisebbség futballakadémiájának megalakítására. A cikkben kiemelték, hogy Magyarország egy főre jutó GDP-je 12.500, míg Szlovéniáé 21.000 euró, illetve, hogy „a hazafi (nacionalista) és autoriter Orbán mégiscsak a magyarok és Magyarország érdekeiért dolgozik”.

Delo.si: Cerar : Orban, 60.000 : 2.000.000 evrov
2017. január 22. (online)

Igor Stupňan, a *Pravda* újságírója Bugár Bélával, a Most-Híd pártelnökével készített interjút, amelyben a politikus a kormánykoalíció megkötéséről, a Szlovák Nemzeti Párttal (SNS) fenntartott kapcsolatairól és az aktuális belpolitikai történésekről beszélt. Az újságíró megkérdezte Bugárt az MKP-val való együttműködésről is. Itt a pártelnök felidézte Kövér László korábbi megjegyzését a Most-Hídról, miszerint „magyarul beszélő szlovák politikusok” és „Bugár a magyar nemzet árulója”. Mivel szerinte az MKP elnöke osztja a magyar Országgyűlés elnökének nézetét, ezért rendkívül nehéz kooperálni velük. Említette azt az esetet is, amikor a magyar párt ifjúsági szervezetének elnöke azt írta a Facebookon Bugárról, hogy az R7 út mellett álló diófán kellene őt fellógatni. Ezért sem Bugár, sem pedig a Híd-Most vezetése nem fogadja el az együttműködést az MKP-vel.

Pravda: Bugár - Prvýkrát zažívam, že to, na čom sa dohodneme, platí
2017. január 10., Igor Stupňan (online)

Az *Adevărul* a *Rador* hírügynökség cikke alapján arról írt, hogy Orbán Viktor cenzúrázza a romániai magyar sajtót. A cikkben megállapították, hogy az RMDSZ által dominált romániai magyar sajtó „nyomás alatt van” a Fidesz politikai irányvonalához való igazodás érdekében. Az *Adevărul* írása Székely Ervin *rador.ro*-n megjelent cikkének összefoglalója, amelyben a szerző az *Erdélyi Riport* megszüntetése és a *maszol.ro* egyes vélemény szerzőinek – köztük saját magának – a partvonalra szorításáról írt. Az írás Ágoston Hugónak, a *maszol.ro* véleményrovata elbocsátott vezetőjének nyílt leveléből is idézett, majd Gál Máriának, egy szintén szerződés nélkül maradt újságírónak a véleményét idézte, amely szerint „a cenzúrákat Budapestről irányítják”. A *maszol.ro* szerkesztőségéből származó forrásokra hivatkozva Székely Ervin leszögezte, hogy „a Budapest számára kényelmetlen emberek kiiktatása és a liberális *Erdélyi Riport* megszüntetése a Fidesz nyomására történt”. A cikk Tamás Gáspár Miklós *HVG*-ben megjelent cikkét is felidézte, amelyben a szerző arra a megállapításra jutott, hogy a romániai sajtó sokkal diverzifikáltabb, toleránsabb és párbeszédképesebb, mint a magyarországi.

Adevărul: Presa maghiară din România, cenzurată de Viktor Orban
2017. január 8., Ion Gaidau, Rador, Székely Ervin (online)

Pásztor István is részt vett a magyar „fasiszták” 1942. januári bácskai vérengzésének évfordulójára megrendezett csúrogi megemlékezésen.

Tanjug: Pomen u Čurugu: Ne zaboraviti žrtve racije u Bačkoj
2017. január 4., (online)

Az *Evenimentul Zilei* és a *Jurnalul National* is beszámolt Semjén Zsolt *Kossuth Rádió*nak adott interjújáról, kiemelve, hogy a magyar miniszterelnök-helyettes „határozott fellépéssel” fenyegette meg a román hatóságokat. Semjén Zsolt az interjúban kifejtette: a leghatározottabban fel fognak lépni az ellen, amikor a magyar vezetőket, magyar egyházi iskolákat „nyilvánvalóan megfélemlítési céllal” támadják – hangoztatta –, példaként a Mikó Kollégium vagy a marosvásárhelyi katolikus líceum ügyét említve. Kitért arra is, hogy fontosnak tartja a korrupció elleni harcot, az viszont „abszurd”, hogy „nyilvánvalóan koncepciós alapon” érik támadások magyar vezetőket. A választási eredmények kapcsán megjegyezte: az a nemzeti érdek, hogy a Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) ott legyen a bukaresti parlamentben.

Evenimentul Zilei: Ungaria AMENINȚĂ că va lua "măsuri ferme" în cazul unor ATACURI asupra liderilor MAGHIARI din România
2017. január 2., Antonia Hendrik (online)

A SZEMLÉZETT ÚJSÁGOK JEGYZÉKE

Angol nyelvű lapok

Bloomberg.com
 CNN.com
 International New York Times
 The New York Times
 The Washington Post
 The Wall Street Journal
 BBC.com
 Financial Times
 Telegraph.co.uk
 The Economist
 The Guardian
 The Observer
 The Times
 Politico.eu
 Reuters.com

Cseh nyelvű lapok

Lidovky.cz
 MladáFrontaDnes
 Novinky.cz

Lengyel nyelvű lapok

Wyborcza.pl
 Rzeczpospolita
 Wp.pl

Szerb nyelvű lapok

Tanjug.rs
 Novosti.rs
 Kurir.rs

Ukrán nyelvű lapok

Day.kiev.ua
 Kp.ua
 Unian.ua

Német nyelvű lapok

Berliner-zeitung.de
 Frankfurter Allgemeine Zeitung
 Frankfurter Rundschau
 Handelsblatt
 Heute.de
 Der Spiegel
 Süddeutsche Zeitung
 Tagesschau.de
 Tagesspiegel.de
 Die Tageszeitung
 Die Welt
 Die Zeit
 Bild
 Der Standard
 Die Presse
 Kurier
 Wirtschaftsblatt.at
 Neue Zürcher Zeitung
 Tages-Anzeiger

Szlovák nyelvű lapok

Hnonline.sk
 Pravda.sk
 SME

Horvát nyelvű lapok

Jutarnji.hr
 Index.hr
 Vecernji.hr

Izraeli lapok

Haaretz.co.il
 The Jerusalem Post
 Ynet.co.il

Francia nyelvű lapok

Lexpress.fr
 Le Figaro
 Le Monde
 Nouvelobs.com
 Libération

Olasz nyelvű lapok

Corriere.it
 La Repubblica
 Lastampa.it
 Osservatoreromano.va

Spanyol nyelvű lapok

Elpais.com
 Elmundo.es
 ABC.es
 Lavanguardia.com

Román nyelvű lapok

Adevarul.ro
 Evz.ro
 Jurnalul.ro

Szlovén nyelvű lapok

Delo.si
 Rtv slo.si
 Vecer.com

Orosz nyelvű lapok

Izvestia.ru
 Kommersant
 Lenta.ru
 Nyezaviszimaja Gazeta
 Ria.ru
 Rosszijszkaja Gazeta
 Vedomosztyi